Errol Thompson produkoval první album bez vokálů

Autor: mr3ska <info(at)onelove.cz>, Téma: Životopisy, Vydáno dne: 16. 11. 2012

Narodil se v Kingstonu dne 29.prosince 1948. Byl jedním z prvních zvukařů a producentů, kteří pomáhali v rozvoji dub music. Byl také partnerem Joe Gibbse a v průběhu jejich spolupráce se jim začalo říkat "the Mighty Two" (v překladu něco jako "Mocná Dvojka"). 


Errol ET ThompsonVe Studiu One, kde spolupracoval například s Max Romeem na hitu "Wet Dream", působil velice krátkou dobu. Rozhodl se odejít do Randy's studia. Prvním co po příchodu udělal bylo, že Vincentu "Randy" Chinovi přestavěl komplet celé studio. Sám Randy sice prý měl zprvu námitky, ale když slyšel Thompsonovu práci, všechny námitky a výtky byly zapomenuty.

A zatímco si Thompson hrál v Randy's studiu s "verzemi" skladeb, Tubby prováděl své hudební experimenty. V podstatě dělali oba totéž, jen každý trochu jinak a hlavním rozdílem tak údajně byla hlavně rozdílná technika, se kterou mohli pracovat. V Randy's vytvořil s mnoha dalšími spoustu skvělé muziky a zanechal tak za sebou spoustu skvěle odvedené práce. Když pak Gibbs otevřel nové studio, rozhodl se opět změnit působiště. Nestal se známým jen proto, že pracoval tam kde pracoval, stal se známým díky hudbě, kterou pomáhal vytvářet a díky svému citu a nadání pro tuto práci.

Na svém kontě má několik opravdu velkých rootsových nahrávek jako třeba Millerovu "I Am a Natty" (Jacobova verze původně Marleyho skladby "Soul Rebel") nebo třeba "Burn Babylon" (1975) od Sylforda Walkera. Jedním z nejúspěšnějších umělců, který nahrával s touhle dvojkou však byl Dennis Brown. Dennis společně s Errolem a Joem nahrál mnoho skvělých singlů a tři alba, a to "Visions" (1978), "Words of Wisdom" (1979) a "Joseph's Coat Of Many Colours" (1979). Kromě Browna coby sólového umělce bych měl nejspíše zmínit i kapelu Culture, která s nimi taktéž spolupracovala a z této spolupráce vznikla taková alba jako "Two Sevens Clash" (1977) či "More Culture" (1981). A byla tu i spousta dalších skvělých kapel a zpěváků, kteří s Errolem a Joem rádi pracovali. Jako příklad bych mohl uvést Altona Ellise, Juniora Bylese, Mighty Diamonds, the Abyssinians, Gregory Isaacse a DJe Trinity, Ranking Joea či Jah Thomase.

Joe Gibbs v jednom rozhovoru uvedl, že to co Errola Thompsona ve skutečnosti vyneslo do pomyslné síně slávy nebyly nahrávky na kterých se podílel, ale jeho novátorství. Zmínil, že Errol podobně jako například Lee Perry nahrával a poté využíval zvuky, které se běžně vyskytovaly kolem něj. Perry nahrával například bučení krav či bouchání víky popelnic. Errol zas například štěkání psů, troubení klaksonů aut a dokonce i splachování záchodu.
 
Errol Thompson ve studiu

Gibbs se však přestěhoval do Miami a tím skončila éra the Mighty Two. Gibbs údajně vedl nějaký spor o práva k nahrávce na kterou vytvořil coververzi. Tato soudní tahanice jej prý stála spoustu peněz a tak dokonce na nějakou dobu opustil hudební průmysl. Když se však v roce 1992 znovu objevil, spojil se znovu s Errolem, vzkřísili Mocnou Dvojku a opět si získali uznání svou prací na skladbách Gregory Isaacse či Tanyi Stephens.

Posledním hudebním počinem, na kterém se Errol těsně před svou smrtí v roce 2004 podílel byl Hard Times riddim na kterém zazněly například hlasy Capletona, I Wayna, Richieho Spice, Chucka Fendy a Luciana. Bohužel Errol se vydání výše zmíněného riddimu již nedožil. Zemřel na infarkt 13.listopadu téhož roku. Riddim vyšel zhruba měsíc po jeho skonu.