Netiketa


Základní pravidla

Vždy, když s někým komunikujete, mějte na paměti, že na druhé straně není stroj, nýbrž člověk, který může mít jiný názor, a kterého můžete urazit či rozzlobit. Proto se chovejte zásadně tak, jak byste se chovali v reálném životě, ne-li lépe.

Berte ohled také na to, že můžete komunikovat s člověkem na druhé straně zeměkoule, či kdekoliv jinde. Z toho plyne fakt, že pro dotyčného nemusí být normální to, co je normální u nás. Proto buďte opatrní při používání vtipů, idiomů, vyjadřování názoru na ožehavá témata (náboženství a politika) a hlavně při používání sarkasmu.

V případě, že komunikujete se zahraničím, použijte takový jazyk, kterému zaručeně adresát porozumí. V případě, že si nejste jisti, použijte angličtinu. Ta je totiž jazykem internetu.

V celém známém internetu platí, že použití VELKÝCH PÍSMEN znázorňuje KŘIK. To znamená, že raději používejte velká písmena tam, kde opravdu patří a neužívejte jich k upozornění na sebe.

Dále je docela vhodné, v případě neformální komunikace, občasné užití emotikon (smajlíků) pro dokreslení tónu, v jakém komunikace probíhá ;-) .


E-mail

Nikdo vám nemůže zaručit, že váš dopis nebude přečten i jinou osobou, než adresátem. Proto buďte opatrní při sdělování choulostivých informací skrze elektronickou poštu. A pokud je to možné, tak používejte pokročilé šifrovací a zabezpečovací metody, jako je například PGP.

E-mail se v mnoha ohledech chová jako normální dopis - chvíli trvá, než přijde, ale hlavně může nějakou dobu trvat, než bude mít adresát možnost dopis přečíst a odpovědět na něj. Na toto pamatujte a počítejte s tím.

V dopisech, pokud je píšete ve formátu HTML, nepoužívejte žádné speciální písma a raději zůstaňte u klasických písmech, u niž je téměř jisté, že budou nainstalované na téměř každém počítači (Arial, Times New Roman) a i v takových případech pamatujte, že pokud píšete do zahraničí, tak se může stát, že adresátovi se nezobrazí korektně české znaky. Dále nepoužívejte různé zvláštní a veselé fonty (např. Comis Sans MS), i když víte, že je adresát v počítači má - velmi to snižuje úroveň takového dopisu a přijatelné to je pouze v neformální komunikaci s velmi dobrými známými, nikdy v oficiálním dopise.

Dále se vyvarujte umísťování nepodstatných a zbytečných prvků do e-mailu. Opravdu nevhodné jsou různé animace či GIFy, které nemají s obsahem dopisu žádnou spojitost či význam. A povětšinou je nejvhodnější barvou pro pozadí dopisu bílá.


Instant Messaging

Instant Messaging, zkráceně IM, je poslední dobou velmi oblíbeným způsobem komunikace. U něj víceméně platí vše výše zmíněné, ale jsou i další zažité normy slušnosti, které by se měli zachovávat.

Předně je maximálně vhodné respektovat stavy (statusy, většina současných IM klientů tuto vlastnost podporují). Pokud má uživatel stav NA (Not Available-nedostupný), tak je s největší pravděpodobností někde pryč, a nebude schopen reagovat na vaše zprávy dříve než přijde. Proto je vhodné nezasílat větší množství zpráv a urgovat uživatele, který není přítomen, aby mohl odpovědět. Pokud má uživatel stav „Zaneprázdněn“ je vhodné veškeré zprávy omezit na podstatné věci, v případě stavu „Nerušit (DND)“ je záhodno nepsat nic ;-) Na druhou stranu je také slušností stavy (statusy) používat a tím ušetřit sobě i ostatním mnohé nepříjemnosti.

Jednou z přehlížených, a přesto podstatných věcí, je zásada nepsat lidem jejichž adresu (popř. ICQ číslo, přezdívku) jsme někde na internetu (ale také kdekoliv jinde) potkali a doufáme, že ten dotyčný by nám byl schopen, ať už z jakýkoliv předpokladů, pomoci. Pokud zahajujeme komunikaci s nějakou osobou prvně, je nanejvýše vhodné vědět, s kým komunikujeme a co po něm chceme, aby komunikace měla smysl.


Webová fóra a diskuse

Webová fóra nejsou jen způsobem, jak sdělit někomu jinému svůj názor, ale hlavně mohou být velmi cenným zdrojem informací a řešení rozmanitých problémů. Proto je také potřeba zachovat určitý způsob chování, aby se taková místa nestala pouze směsicí neužitečných příspěvků.

Pokud na nějakém fóru zakládáme nové vlákno (thread) měl by název takového vlákna být stručný, smysluplný a vypovídající o obsahu, popřípadě problému, jenž v něm chceme řešit. Názvy jako: ‚Pomóc!!!‘, ‚Ono to nefunguje‘ či ‚problém‘ nejenže nikomu nic neřeknou, ale hlavně málokdo takové vlákno navštíví. Daleko užitečnější je použít názvy, jenž vystihují náš problém, jako například: ‚Ovladače pro ATi Radeon 9550 shazují systém‘. S takovýmto názvem je mnohem pravděpodobnější, že náš problém zaujme někoho, kdo něco podobného již vyřešil či řešení zná, než kdybychom použili něco jako „pořád to padá“.

Dalším pravidlem, naneštěstí ne moc zažitým je nepřispívat nikam, kde nemáme co nového do diskuse přinést. Proto se snažme přispívat tam, kde máme můžeme pomoci, ale pokud nemáme čím relevantním přispět, tak celé věci spíše ublížíme.



Zpět




Vyhledávání na webu

rozšířené hledání
 

  Podporujeme




Náhodný odkaz
na partnera